fredag 26 november 2010

Karina Johanssons bloggturné

Bara en pärla av Karina Johansson från värmländska Sunne.
I samband med den värmländska bokmässan den 26-27 november på Värmlands museum debuterar Karina med sin spänningsroman Bara en pärla, som ges ut på Libra Artic Förlag. Karina kommer att finnas på plats under bokmässan för att signera sin bok. Hon är också en aktiv bloggare och den här veckan bloggturnerar hon bland värmländska bloggare. Idag gör Karina Johansson ett besök hos Ett skrivande lantliv.


"Det fanns inget rimligt svar på frågan vad Angelika gjort vid bryggan. Hon var livrädd för vatten och hade inte varit i närheten av sjön på många år.
Emma tror inte på det folk i bygden säger; att Angelika var deprimerad och att drunkningen var ett självmord. Angelika var ju strålande glad över att hon och Emma äntligen kunde ta semester, den första sedan de startade hobbyaffären för tre år sedan.
När Emma sedan finner den tavla som Angelika gömt i affären strax före sin död minns hon plötsligt hur uppjagad hon varit och hur undvikande hon svarat på frågor om den. Emma inser att något inte stämmer. Men hon verkar vara ensam om att tro att Angelika inte begick självmord."



Victoria frågar och Karina svarar:

Att debutera är stort… beskriv känslan, från dröm till verklighet.
Det är en märklig och blandad känsla som sträcker sig från härligt till väldigt otäckt. Härligt eftersom jag har drömt om det här i flera år men aldrig trott att det skulle bli verklighet och otäckt för att jag ger mig in i något jag aldrig gjort förut.

Du vill inte kalla din bok en deckare, vilken genre tillhör den?
Jag vet faktisk inte. Den handlar om ond bråd död, men jag har inte lagt fokus på en polisutredning utan på vad som driver folk till att utföra så hemska dåd som att mörda.

Skrivande människor har oftast ett begär att få ur sig sina texter, har du det och när upptäckte du det i så fall?
Jag jobbar som reporter på Sunnes lokaltidning Fryksdalsbygden och det var när jag våren 2005 fick uppdraget att skriva ett första april-skämt till tidningen. Det var första gången jag fick skriva helt fritt ur min fantasi. Det gav mig mersmak! Sen skrev jag också små historier och noveller när jag var barn och tonåring. Men under tjugo års tid skrev jag ingenting.

Var hittar du din inspiration och när skriver du som bäst?
Min bästa skrivtid är från tidig morgon fram till lunch. Idéerna, de kommer i princip alltid när jag är ute och går. Det har faktiskt hänt att jag kört fast men att det släppt när jag begett mig ut i elljusspåret.

När är skrivandet som roligast respektive mödosammast?
Roligast är när jag fått en idé och ska sätta mig och skriva ner den. Mödosammast är det när man har avslutat ett kapitel och ska börja ett nytt och inte har en aning om vad det ska handla om.

Vem är Karina och varför skriver hon?
Jag är 41 år, bor i ett hus i Sunne med sambo och katt. Förutom att skriva är mitt stora intresse att måla tavlor. Varför jag skriver? För att jag gillar att fly in i fantasin!

När får vi se fler böcker av dig?
Jag skriver på ytterligare ett par historier. Om de blir böcker återstår att se. Men man kan ju alltid hoppas!



Karina Johansson är inte bara författare utan också en fantastisk konstnär, som skildar
svensk allmoge och landskap.

1 kommentar: